Mijn fysiek herstel na de bevalling…bekken problemen

Als jullie me al even volgen dan weten jullie dat ik flinke bekken klachten heb over gehouden aan mijn eerste bevalling. Dat het hersteltraject niet liep zoals de bedoeling was en dat dit veel energie heeft gekost. Hoe gaat het nu? 8 weken na de bevalling van onze tweede kleine man?

Ik voel me TOP…maar…
Ten eerste kan ik zeggen dat ik me heel goed voel. Nu die kleine man uit mijn lichaam is vertrokken en in mijn armen ligt lijkt het alsof ik weer helder na kan denken. De heftigste druk op mijn bekken is natuurlijk ook weg en ik heb niet meer die continue pijn die ik in de laatste weken had. Dat wil helaas niet zeggen dat al mijn bekken klachten verdwenen zijn…

Kraamweek
Iedere vrouw die bevallen is die weet dat je lichaam de eerste dagen sowieso voelt alsof je overreden bent door een vrachtwagen. Ik vond dit logisch, want je bent net bevallen. Daarnaast lag ik nog veel in bed en met wat hechtingen down under, is die pijn allemaal logisch. Daarnaast vond ik het ook wonderbaarlijk hoe snel je in de eerste week per dag op kan knappen. Zo kon ik op dag 1 nog niet lang genoeg staan om te douchen, dus werd er een stoel in de douche gezet en lukte me dit al wel een paar dagen later. De eerste bevallings schade en pijn leek mijn lichaam goed op te vangen en te herstellen. Ik kreeg regelmatig de vraag;

Hoe is het met je bekken?
Ik voelde dat als ik rechter op zat, dat ik last kreeg van mijn stuitje en mijn rug, maar de algehele bevallings pijn overheerste. In week twee draaide dit om. Ik werd me steeds meer bewust van de zeurende pijn in mijn bekken en rug wanneer ik iets gedaan had. Daarnaast ging ik langzaamaan ook wat meer ondernemen. Mijn bekkenbodem deed echt veel pijn en de pijn in mijn bekken straalde uit naar mijn rug en benen. SHIT…snel de fysio bellen.

Fysio
Eind week twee kwam de fysio bij mij thuis langs. Wat mega mega fijn dat dit kan, want er op uit kon ik nog niet handig. Ik wilde en wil pers├ę beter herstellen dan na de bevalling van onze spruit en dus ook snel de goede dingen doen en laten. Ze vertelde me dat rust het sleutelwoord is, maar gaf me ook oefeningen om mijn bekkenbodem te ontspannen en de rest van mijn spieren op te bouwen. Eigenlijk mocht niks pijn doen, dit was zo goed als onmogelijk, maar wel een goede graadmeter.

Pijn en opbouwen
Mijn bekken is momenteel zo slap en instabiel dat de rest van mijn lichaam probeert alles op te vangen. Hierdoor doet mijn rug snel pijn, als gevolg van mijn bekken problemen. Ik wil zoooo graag goed herstellen dat ik echt fanatiek met de oefeningen van de fysio ben begonnen. Nu ik nog veel thuis ben en nu ik nog veel de tijd heb, wil ik die ook pakken om te herstellen. Na 1,5 week merkte ik al verschil. Het is natuurlijk logisch dat je in die weken vooruit gaat, maar voor mij voelde dit echt positief. De eerste stappen had ik al gezet, nu kon ik door.

Soms frustrerend
Toen ik zwanger was en last van mijn lichaam kreeg was dit balen, maar ik nam het voor lief. Er groeide een mini mensje in me en na mijn eerdere bekken klachten was dit te verwachten. Nu ik echter bevallen ben en me weer veel beter voel is het anders. Het is dubbel…Mijn verstand zegt; neem je tijd je bent pas net bevallen, maar mijn gevoel wil veel meer dan ik kan. Juist omdat ik me zo goed voel, wil ik allerlei dingen, maar ik loop al heel snel tegen een grens aan. In week 3 was die grens bijvoorbeeld een rondje Lidl en Kruidvat en op andere momenten is die grens ‘te lang’ (lees 10 min) staand de Pipster vasthouden. Gelukkig is die grens soms ook verder en plan ik mijn week ook op een manier dat ik een dag iets onderneem en de dagen daarna dan rust neem.

Lange weg…maar er is een weg
Ik kom van ver. Naast de bekken klachten tijdens deze zwangerschap, was ik voor deze zwangerschap ook al niet de meest vitale persoon op aarde. In die tijd dus weinig kracht op kunnen bouwen en van daaruit alleen maar berg afwaarts gegaan maaaar…ik ga nu vooruit. Het gaat met kleine stapjes, maar ik merk dat ik heel langzaamaan meer kan. Ik heb nu nog de rust en de mogelijkheid om de tijd te nemen voor mijn herstel. Dankzij de hulp van oma’s en de dag kinderdagverblijf, is onze spruit een aantal dagen onder de pannen, zodat hij leuke dingen kan doen en ik voor maar 1 kind hoef te zorgen.

Positief
Ik ben positief. Doe heel trouw mijn oefeningen en maak heel bewust keuzes voor wat ik wel en niet ga doen. Ik geniet ook van de tijd samen met de Pipster en met mijn hele gezinnetje. Ik ga vooruit en heb een andere start gemaakt voor mijn lijf in vergelijking met na de bevalling van onze spruit, dus dan zal het nu zeker goed komen toch? Ik moet goed naar mijn lichaam leren luisteren en fouten leren herkennen of oplossen. Stiekem zit er ergens in mijn achterhoofd dat ik benieuwd ben naar of mijn vooruitgang gaat stagneren….en waar dat dan is…Na het traject na onze spruit weet ik niet zo goed waar ik op moet hopen, of wat mijn lijf weer kan worden…maar ik pak het goed op om te herstellen en steeds meer te kunnen ondernemen.

Geef een reactie

CommentLuv badge